Dragør skal i Superligaen | Dragør Radikale Venstre

Dragør skal i Superligaen

For Radikale Venstre har det været nogle forrygende uger, hvor vi er blevet mødt af masser af positiv respons på gaden, til vælgermøder og på de sociale medier.

Vi står med et stærkere hold end nogensinde og en klar dagsorden om at skabe fornyelse og en ny, konstruktiv politisk kultur i vores by.

Dragør er et fantastisk sted at bo. Og på mange måder har udviklingen været gunstig for os. Det er glædeligt. Hvis Dragør Boldklub var Dragør Kommune, lå man nok ikke længere i Serie 1, men var rykket et par rækker op og lå i playoff til 2. division. Men der en væsentlig ting at bemærke til ”den gode historie”: Dragør Kommune burde spille i superligaen.

Med vores befolkningssammensætning, vores beliggenhed og udviklingen i resten af hovedstaden, burde vi spille i Superligaen på en række af de områder, en kommune skal måles på. Men det gør vi ikke. Vi underpræsterer år efter år. I bedste fald spiller vi i 2. division Øst.

Mest tydeligt er det, at vi underpræsterer på skoler og offentlig transport, som alle partier har talt om i valgkampen. Som de gjorde for fire år siden. Vi har ikke tænkt os at lade det blive ved snakken. Vi er i politik for at skabe resultater.

Vi underpræsterer også på byudvikling, digitalisering og effektivitet i administrationen.  Og ikke mindst underpræsterer Dragør i forhold til vores ansvar over for vores svageste medborgere. Som det fx kommer til udtryk, når Dragør er den kommune i landet, som laver flest fejl i sociale sager, som tal fra Ankestyrelsen har vist.

Når Dragør underpræsterer skyldes det ikke kommunens ansatte, som generelt gør det rigtig godt. Men der tegner sig et billede af en træt og selvtilfreds kommunalbestyrelse, der har brug for nye bogstavkombinationer, nye ideer og en ny politisk kultur. Et forudsætning for fornyelse er selvfølgelig nye ansigter. Men innovation handler også om nogle helt konkrete redskaber. Det er best practise, hvor man lærer af de bedste kommuner i landet. Det er en tillidsreform, hvor medarbejdere igen skal føles sig anerkendt og hørt. Og det er konkurrenceudsættelse af de kommunale opgaver, hvor Dragør ligger helt i bund i de kommunale nøgletal– faktisk tredjesidst i Østdanmark. En soleklar indikation af en kommunal kurs, der blev sat i forrige årtusinde

Lokalpolitik er på mange måder anderledes end landspolitik. Og I Dragør går skillelinjen mere mellem stilstand og fornyelse end mellem højre og venstre. Vi vælger fornyelsen. Også når vi skal pege på en borgmester. Lige nu mærker vi et behov for fornyelse i byen – også fra vælgere, der ikke normalt stemmer radikalt. Det er sådan, en positiv forandring starter.

Rigtig god valgdag til alle. Og husk at følge vores Facebook-side, hvor vi nu er blandt de partier i Dragør med flest følgere: Facebook/RVDragoer

Spidskandidat for Radikale Venstre.