Kernevelfærd før vandland | Dragør Radikale Venstre

Kernevelfærd før vandland

Valgkampen kommer hurtigt til at lyde som en ren gavebod. I Radikale Venstre prøver vi at holde fokus på de forbedringer, der presser sig mest på. Det handler om mennesker. Og kernevelfærd.

Bragt som læserbrev i Dragør Nyt 24. oktober.

Mon ikke mange af Dragør Nyts læsere allerede nu føler en slags deja-vu i forhold til de mange løfter om forbedringer, man kan genkende fra tidligere valgkampe? Ligesom for fire år siden bliver der lovet bedre busforbindelser, udvikling af havnen, en mere aktiv turisme-og erhvervspolitik og alverdens forbedringer for skolerne.

I Radikale Venstre glæder vi os over den politiske velvilje, og vi lader det trygt op til vælgerne at vurdere, om der er blevet leveret på disse områder siden 2013.

Det er selvfølgelig også hjerteblod for os. Ja, faktisk mener vi, at ovenstående - sammen med kernevelfærd som ældre, udsatte unge og integration - er så vigtige, at vi vil være meget forsigtige med at love noget som helst andet.

Derfor er vi mere end almindeligt skeptiske, når Venstre - som for fire år siden - igen lover et stort vandland til Dragør.

For fire år siden var det den overdimensionerede OPPsvømmehal på havnen, der var i gaveposen. Vandlandet med en stor wellness-afdeling ville kræve 150.000 årlige besøgende for at løbe rundt. OPP-projektet blev heldigvis droppet til fordel for det fine og gennemtænkte forslag til en svømmehal, som nu bliver gennemført.

I 2017 er det så raftingparken Copenhagen White Water Park, der loves til Dragør.

Projektet er oprindeligt budgetteret til 40 mio. kr., hvilket for længst har fået København og Høje Taastrup til at trække følehornene til sig. Men i Venstres valgvideo præsenteres projektet, som om det allerede er vedtaget i Drag ør. Man undres over, hvad det egentlig er med Venstre, vandlande og valgløfter.

Radikale Venstre vil gerne tænke stort i Drag ør. Men som gode liberale har vi en forkærlighed for udviklingsprojekter, der kan finansiere sig selv. Og som gode socialliberale mener vi, at kernevelfærden skal være på plads først.

Vi vil frygteligt gerne arbejde sammen med Venstre efter valget, men vi kan garantere for, at det bliver uden lykkeregnskaber, vandsprøjt, valgflæsk, dyre bycykler og ikke mindst flere overflødige administrative lag i kommunen.

Michael Rachlin, spidskandidat, Radikale Venstre.