Læserbrev: Skam og Dragørs Skoler | Dragør Radikale Venstre

Læserbrev: Skam og Dragørs Skoler

Flere varme hænder og hjerter i Dragørs skoler. Mindre varm luft.

”Vi har ikke noget at skamme os over, når det handler om Dragørs Skoler”.

Sådan lød det fra Morten Dreyers (DF) i TV Lorry i sidste uge som begrundelse for, at der ikke skal bruges en krone mere på Dragørs Skoler. Indslaget, der handlede om klassekvotienterne, burde være en god anledning til at overveje, om Morten Dreyers skamfølelse kan være en god nedre grænse for Dragørs skolepolitik. Eller Dragørs politik i det hele taget. Specielt burde det give nogle overvejelser hos det siddende flertal.

Radikale Venstre synes ikke, at Dragørs lærere og forældre har noget at skamme sig over, men det er åbenlyst, at skolerne har problemer. Mange klasser er udfordret af klassekvotienterne, der er blandt landets højeste, og en svag ledelsesstruktur og en inklusion, der bliver oplevet som en spareøvelse. Og endelig kan enhver, der har sin gang på Dragørs Skoler, konstatere, at rammerne og udstyret er så nedslidt, at det trodser enhver beskrivelse. Jeg kan igen kun opfordre politikerne til eksempelvis at besøge min datters 2. klasse på Dragør Skole syd.

Selvfølgelig skal vi diskutere, hvor pengene til skolerne skal komme fra. Vi har mange forslag! Et helt oplagt er, at flytte penge fra varm luft til varme hænder. Eksempelvis har kommunen brugt et millionbeløb – samt hele lærernes pulje til efteruddannelse  - på forløbet ” Læringscentreret skoleudvikling” orkestrereret af konsulenthuset Cph:learning,, ”der har speciale i strategisk samskabelse.” I løbet af året har lærerne fortalt os, at de er blevet væltet omkuld af varm luft. Og at de har spildt deres tid og efteruddannelsestimer. Fra evalueringen – fremlagt på skoleudvalgets møde den 6. september – fremgår det, at 60 procent af lærerne føler, at de i ”lav grad” eller ”meget lav grad” er bedre blevet rustet til kulturforandringer i løbet af processen. Alligevel beskriver evalueringen i jublende toner, at projektet har været en succes. Det skulle være overflødigt at nævne, at rapporten er udarbejdet af konsulenthuset, der altså evaluerer sig selv.

Så jo, Radikale Venstre mener godt, at man kan finde lidt penge til at forbedre hverdagen for vores skoleelever og lærere. Og så har vi slet ikke taget fat på den svage ledelsesstruktur, hvor der snart er flere høvdinge end indianere.

Vores vigtigste valgløfte er, at vi kommer til at bide os hårdt fast i benene kommunalbestyrelsen, hvis vi kommer ind. Vi kommer til at gå forrest i kampen mod varm luft fra dyre konsulenthuse, lykkeregnskaber og andet decideret pjat, som der er blevet brugt penge på i Dragør Kommune i de sidste fire år.

Læs vores program på dragoer.radikale.dk
Michael Rachlin, redaktør. Spidskandidat for Radikale Venstre.