R melder klart ud: Dragør Kommune kan ikke reddes af lappeløsninger

Sammenlægning: Mere en elefant end et spøgelse

I sidste uges Amager Bladet kunne man læse, at sammenlægning af Dragør og Tårnby ”spøger i kulissen”.  For at blive i metaforerne verden, så mener vi ikke, at problemet nogensinde har været i kulissen. Det er vel nærmere været elefanten i rummet.

Dragørs politiske og økonomiske krise er opstået længe før regeringens nye forslag til kommunal udligning. Efter kommunalreformen i 2007 blev Dragør efterladt som landets mindste kommune, som ikke er en ø, men kommunernes opgaver er kun blevet større og større.  At kommunen er for lille til at løfte opgaven, har hverken gældsætning, udsalg af kommunens ejendomme, besparelser på velfærden eller skiftende borgmestre kunnet skjule.

Radikale Venstre har gennem alle årene set en sammenlægning af Dragør og Tårnby Kommune som en uundgåelig konsekvens. Vi har oftest været de eneste, som italesatte de reelle strukturelle problemer.  Selvom vi i sin tid havde et fint samarbejde i valgforbund med Amagerlisten, så er der ingen grund til at genoplive listen. Man får det samme hos os.

Lad os så arbejde frem mod en kommunalvalgkamp i 2021, hvor vi tager udgangspunkt i borgernes virkelighed og velfærd. Og så kan vi parkere flosklerne om den selvstændige kommune ude i kulissen. En ”selvstændighed”, det i dag primært er de 15 kommunalbestyrelsesmedlemmer, der nyder godt af.

Else Lykke Madsen

Charlotte Saabye