Sammenlægning: Tid til at tale om elefanten i rummet

Dragør Kommune er ramt af en økonomisk, ledelsesmæssig og politisk krise. Og de er der egenetlig ikke noget nyt i. Lad os tale om de grundlæggende problemer i stedet for lappeløsninger. Kommunesammenlægning kommer - hvad enten vi kan lide det eller ej.

I forbindelse med kommunalvalget for lidt over et år siden, promoverede Venstre ”den gode historie om Dragørs økonomi”. I dag kan man -  alt efter temperament – grine eller græde, men virkeligheden er, at vi i 2019 står med et budget, der betyder lukning af børnehaver, SFO’er og store forringelser på mange andre områder.

Det gør ondt. Sådan lyder det fra samtlige partier i kommunalbestyrelsen, hvad enten man har været med i budgettet eller ej. Men ingen af de nuværende partier i kommunalbestyrelsen taler om elefanten i rummet: Dragør Kommune er ikke bare en syg patient. Det er en døende patient. Alt for mange skattekroner bliver brugt på administration fremfor velfærd, fordi vi hænger fast i kommunegrænser, der blev tegnet i 1972. Alt for mange beslutninger bliver truffet på et tyndt grundlag, fordi hverken forvaltningen og det politiske liv ikke kan matche de krav, der stilles i 2019.

For 12 år siden var der en kommunalreform i Danmark. Reformen lagde nogle meget tunge opgaver ud til kommunerne. Reformen var Lars Løkkes Rasmussens politiske svendestykke – og Radikale Venstre var ikke tilhængere af den. Men vores politik tager altid udgangspunkt i, hvordan virkeligheden ser ud i dag. Og virkeligheden er, at kommunalreformen ikke bliver rullet tilbage. Tværtimod. Den sundhedsreform som Lars Løkke netop har fremlagt lægger endnu tungere opgaver fra regionerne ud til kommunerne. Og selv hvis regeringen ikke får gennemført sin nye sundhedsreform, peger udviklingen stensikkert i retning af, at kommunerne skal løfte tungere opgaver i fremtiden. Den udvikling har været i gang i årtier.

Selvom kommunalformen absolut ikke har været en entydig succes, ved vi i dag, at de sammenlagte kommuner har sparet penge på administrationen. Det er jo ikke overraskende, at jo flere borgere, der skal til at betale en kommunaldirektør, et rådhus og en kommunalbestyrelse, jo lavere bliver udgifterne pr borger. Undersøgelser viser, at det mindst drejer sig om en 10 procents besparelse på administrationen. Så det skulle være relativt sikkert at sige, at borgerne i Dragør betaler et tocifret millionbeløb for meget i administration. Hvert år. Penge, der kunne være brugt på vores børn, vores ældre, vores kulturinstitutioner eller infrastruktur.

Dragør er Danmarks mindste kommune, som ikke er en ø. Kun småøer som Samsø, Læsø eller Fanø er mindre. Og selvom det nuværende flertal febrilsk bygger nye boliger og sælger ud af kommunens grunde, forslår det som en dråbe i Øresund. Dragør kommer -  forhåbentlig - aldrig i nærheden af de 40.000-50.000 indbyggere, som de nye storkommuner skal have for at være økonomisk bæredygtige.*

Med hvad så med Dragørs selvbestemmelse? Hvad med lokaldemokratiet? Argumentet er sympatisk og forståeligt, men det bygger i bedste fald på en illusion. Alle kommuner arbejder inden for meget snævre rammer, der er lagt fra centralt hold. I Dragør er rammerne endnu snævrere, fordi man er nødt til at lægge en stor del af budgettet i forpligtende samarbejde med Tårnby, hvor man ingen indflydelse har på beslutningerne. Indtil vi får løst de strukturelle problemer, kommer det kommunalpolitiske spil i Dragør kun til at handle om, hvilken ende af pølsen, man vil svinge sparekniven. Det giver ikke mere indflydelse eller nærdemokrati. Tværtimod.

Man får heller ikke mere bæredygtige løsninger ved at forsøge at flytte en elefant på en ladcykel. I 2019 kommer Radikale Venstre til at sætte elefanten på dagsordenen. Den elefant, der er i rummet, som ingen andre partier vil tale om: At problemerne i Dragør er strukturelle og ikke bliver løst af hverken det ene eller det andet flertal. At det ikke styrker vores by at være en selvstændig kommune. Tværtimod.

Vi vil hellere tage debatten og de svære beslutninger nu, end at have dem presset ned over hovedet senere.

Michael Rachlin og Charlotte Saabye

Radikale Venstre Dragør