Venstre, vandland eller velfærd – del 2

Læserbrev i Dragør Nyt - 2. oktober 2018.

Allerede for et år siden udrede jeg mig over Venstres planer over en Copenhagen White Water Park (CWWP) her i Dragør Nyt under overskriften ”Venstre, vandland eller velfærd”. Dengang – en måned før kommunalvalget – havde jeg nok ikke fantasi til at forestille mig, at projektet ville blive gennemført. Ovenikøbet med stemmer fra Socialdemokratiet. Ugen efter opfordrede Venstres formand, Erik Skovgaard Nielsen – under overskriften ”Den gode historie om Dragørs økonomi”  - undertegnede til at ”sætte sig ind i fakta om projektet”. Og det har jeg så haft et år til…

Det første, som springer i øjnene er, at projektet er underbudgetteret: I 2014 fremlagde CWWP en helt tilsvarende plan for Københavns Kommune. Dengang budgetterede man med driftsindtægter på 800.000 om året. I det projekt, der er præsenteret for Dragør, budgetterer man med indtægter for mellem 2,4 og 3,4 millioner. Man har bl.a. skruet prisen for et sæsonkort op fra 1000 til 2000 kroner – hvilket jo er belejligt nemt, når man skal have budgetter til at hænge sammen. Københavns Kommune valgte i øvrigt ligesom Høje Taastrup før dem at sige pænt ”nej tak” til CWWP.

Det kan med andre ord blive en høj pris for kommunen at indfri Venstres valgløfter og overtage vragede projekter fra andre kommuner.  Lad det være sagt med det samme: Radikale Venstre er 100 procent for udvikling af Dragør, og ikke ”imod alt nyt i byen”. Men kernevelfærden må komme først. Det er helt forståeligt, at Dragørs borgere er målløse over, at CWWP bliver gennemført i et budget, hvor forholdene for børn og ældre forringes – og flere af byens mest værdsatte institutioner står til at blive lukket.

Ud over at projektets økonomi ligner ”an accident waiting to happen”, er der mange andre ting, som er vigtigere at bruge penge på. Også på anlægsbudgettet. Vi nævner i flæng renovering af Dragør Skole, skolens udearealer, Musikskolen, det indre af Hollænderhallen og SFO’erne, hvor endnu flere børn skal presses sammen. Der er nok at tage fat på.

Følg os på dragoer.radikale.dk